En extra prick!

Jag pratade nyss med min bror. Han är bäst!! :) Alltid lika kul att prata, när vi väl gör det... dumt att det inte blir oftare... Han hade varit hälvvägs till mig idag... inte illa! :)

Normalt sett har jag två födelsemärken i vardera armveck. Idag fick jag en extra prick där, åtminstone tillfälligt. Jag och fyra klasskompisar var till blodgivningscentralen för att se om vi får lämna blod. Ett stick i fingret och ett i armvecket blev det och jag tyckte faktiskt att det i fingret gjorde mer ont! Sen förlorade jag kampen om bästa Hb-värde... :( Det blev en liten inbördes tävlan mellan oss tjejer och jag hade sämst :( Lyckligtvis var det tillräckligt bra i alla fall! Minsta värde var 125 och jag hade 134 så det dög ju! Vad är det för enhet man mäter Hb i? någonting/liter? Hmm.. ska kika lite i mina böcker... I fysiologi av Lännergren m.fl står det att man med hemoglobinkoncentration menar gram/liter blod. Där står också att normalvärdet är mellan 120-150 för kvinnor och 140-170 för män. Så då vet man det! Blodtrycket testades också och det ska väl ligga på 120/80 i normala fall.. Jag hade typ 120/60 men jag vet inte riktigt vad det innebär... sköterskan sa att det var bra, så då var det väl det. Om det första värdet är lågt så är det väl värre... Jaja, nu är det bara att avvakta och se om de hittar några skumheter med blodet eller om jag får bli blodgivare. Kunde ta upp till sex veckor så det är väl bara att gilla läget, ligga lågt och ta det piano!

Jag försökte förresten att ta kort på den extra pricken men det gick sådär. Det blev inte så rolig bild... kanske jag kunde ha räknat ut innan. Hur kul kan det bli med en närbild på ett armvevk?!

Kommentarer
Postat av: Mamsen

Nu kom visst kommentaren på fel inlägg, strunt samma.

2007-11-14 @ 21:12:02
Postat av: Mikaela

Hittade din blogg genom Lisa! Varför har du inte sagt att du har en?! :)
Det gör jätteont att ta blodprov i fingertoppen, varför vet jag inte, kanske beror på att fingertoppen har fler känselnågonting än armvecket. Vad duktiga du är som tänker ge blod, skulle kanske också ta och göra det. Jag tycker ju det är kul när dom sticker en i armen, tittar alltid!

2007-11-15 @ 14:35:38
Postat av: Maria

Men, hej! Vad kul att du hittat hit tjejen! Nu är det din tur att skapa en blogg! :O) Eller har jag missat att du har en? Kram!

2007-11-15 @ 15:35:54
Postat av: Linda

Jaaa...va härligt att du ska bli blodgivare! (eller försöker iaf, återstår ju å se om du passerar det slutgiltiga testet) :)
Haha...en bild på ett armveck kanske ser ut som en bild på ett knäveck, styggaste rump-cracken antar jag ;) Jag är evigt tacksam att du inte publicerade bilden !! Stor kram!

2007-11-15 @ 16:52:22
URL: http://lindaaronsson.blogg.se
Postat av: Maria

Ja, men just!!! Haha!!! Fy vad kul det var! Har du kvar det kortet?? Sen såg mitt armveck inte ut som en rumpa eftersom det inte var veckat. Det såg mest blekt och hudigt ut... Om du har den rumpbilden, kan du inte lägga ut den på din blogg då? Snälla?! Bara för att den är så grymt kul! Kram!!!

2007-11-16 @ 09:52:21
Postat av: Linda

Haha...okej, ska försöka hitta åt den, den borde göra succé på bloggen! *fnissar glatt*

2007-11-16 @ 20:37:46
URL: http://lindaaronsson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0