Ångestfylld inspiration?

I fredags spenderade jag dagen tillsammans med mamma och vi var i köket hela dagen och pysslade med allt möjligt som ni snart ska få se. Kära svägran kom förbi med Petra och Kurry. Katten fick stanna, P följde med på den fortsatta färden. MEN! Det är med anledning av svägran jag skriver. De kom förbi mitt i allt stök och jag fick uppmaningen: "Ge oss lite mer ångest, gör ett blogginlägg!"

Okej då! Om man vill vara lite mer positiv i jultider så kommer här lite julinspiration. Varsågoda!

Jag gjorde två sorters godis. Först blev det svärmor Ullas himmelska fudge, sedan tillverkades dadelpraliner. Mamma gjorde vit chokladfudge med pistagenötter och ytterligare en godis. Pysslade även med apelsiner och nejlikor. Det är så mysigt julig doft! :) Det gillas skarpt. Insåg bara att det kanske var väl tidigt att göra dem nu, men strunt samma. Vi får njuta av doften innan apelsinerna skrumpnar ihop. Mellan allt detta hann vi förstås få i oss både fika och mat, det behövdes verkligen! Jag gjorde en pepparkaksdeg och till sist blev det några julkort också. Mamma var nog duktigast under dagen som dessutom hann göra två limpor och lussebullar! Vid åtta var vi nästan klara och skyndade oss att plocka bort pyssel och plocka fram glögg och godis att ta upp till TV:n och På spåret. Extremt mysig dag! Nu kommer bilder och recept!

Ullas himmelska fudge

Blanda 4 dl socker, 2 dl vispgrädde, 100 g smör och 20 skumtomtar
(eller skumbananer). Värm under omrörning ca 10 min. Ta bort grytan
från plattan och rör ned 200 g ljus blockchoklad tills den smält.
Häll upp på bakplåtspapper. Låt kallna och skär i bitar.
Strö gärna färgat strössel på!

 

(Ps. det blev många godisar, det skulle ha räckt med halva satsen)

 

Dadelpraliner
Halvera 10 dadlar och ta ur kärnorna. Skålla och skala 20 mandlar.
Lägg en mandel i varje dadelhalva. Klä med 150 g riven mandelmassa.
Rulla i handen till en avlång pralin. Smält 75 g mörk choklad
och häll över varje pralin. Ringla ev. över ljus choklad.

 

Vit chokladfudge med pistagenötter
Smält 40 g smör i en tjockbottnad kastrull, rör ned 1 burk kondenserad
mjölk (297 g) och 4 dl strösocker. Koka upp under ständig omrörning.
Sjud under omrörning ca 5 min.
Lägg i 200 g vit choklad, 1 tsk vaniljsocker och 100 g skalade pistagenötter.
Rör tills det smält.
Häll i t.ex. avlång bakform klädd med bakplåtspapper. Bred ut ett jämnt lager.
Ställ kallt några timmar. Skär i små bitar.

(Ps. Receptet är lånat från bagarstugan.blogspot.com Mamma hade ett sjå
med att inte bränna fast godsakerna i kastrullen. Så se till att röra ordentligt!)



Apelsiner med nejlikor

Ta en apelsin, stoppa in nejlikor på valfritt snyggt sätt.
Knyt ett rött band runt. Klart!! :)

(Ps. fick med mig en gammal hederlig sockerkaksform hemifrån som jag ser fram emot att använda!)



Vi avlutade med denna läckra gottebricka. :) Mums! Allt blev farligt gott! Igår efter en kort jobbvända åkte jag tillbaka och så bakade jag ut pepparkakorna och så hjälpte mamma mig med att sy om en klänning. Min symaskin strejkar. Tur då att mamma bor nära! 

Känner du dig alldeles matt nu av allt pysslande? Lugn. Den stora trösten är att jag inte har något annat vettigt att göra om dagarna.. Typ jobba som normala människor gör. Därför blir det en del tid och lust till pysslande. :) Julkorten har jag ingen bild på. Har du tur så är du en av de utvalda som får ett hemmagjort julkort.. Det blev inte så många och varken jag eller D är väl några julkortsskickarfantaster, så bli inte besviken om du inte får något. :) Jag önskar ändå att alla som läser får en riktigt god jul!

Kommentarer
Postat av: Petra

Åh super tack för recepten. Imorgon ska här inhandlas ingredienser. Låter spännande med skumtomtar i Ullas himmelska fudge! Kramar



2009-12-11 @ 21:59:03
Postat av: LinnéaK

Hallå!



Tänkte bara säga att jag lagt upp ett nytt smakprov på låt på min blogg när jag sjunger, kika gärna om du vill :)



http://liinneak.blogg.se/category/jag-och-min-musik.html

2009-12-15 @ 12:03:42
URL: http://liinneak.blogg.se/
Postat av: Karin H

Tror jag ska prova Ullas himmelska fudge!

Blev skumtomtar över efter söndagsskolfesten :-)

2009-12-15 @ 23:02:09
Postat av: Susanna

Maria, nu får du ta och uppdatera!! Var ju över en månad sedan.. Jag vill veta vad som händer i ditt liv, det är så kul att läsa din blogg (när nya saker kommer upp ;) )

KRAM och tack för att vi fick komma på kort nattbesök....

2010-01-10 @ 19:46:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0