Pyssel och bak

Måste bara få lite smakråd. Har pysslat idag och det är såå kul!! Jag har alltså klätt in en konservburk i tyg och planterat lite vitlök där. Hoppas att den vill växa. I väntan på det tycker jag att burken blev ganska fin. Frågan är vad som är finast... när man ser skarven eller när den är gömd? Kom med åsikter!

Bild 1: utan skarven
Bild 2: med skarven
Bild 3: bättre bild på hur tyget ser ut

Igår bakade jag och Markus pizzabullar till ungdomssamlingen och det blev riktigt bra. På drygt två och en halv timma hade vi fixat ihop 90 stycken. Om man räknar lite så upptäcker man att det i snitt tar två minuter att baka en pizzabulle om man gör 90 stycken samtidigt. Det är rätt snabbt ändå. Två minuter för en bulle. Tänk om man bara skulle baka en endaste bulle. Då skulle det ta mer än en timme! Sen räknade Markus lite och kom fram till att om vi båda skulle få en lön på 150kr/timme skulle vi måsta ta 10 kronor för varje bulle om vi skulle sälja dem. Det täcker alltså arbetskostnaden. Sen måste man räkna på materialkostnad vilket i detta fall är 10 kr/bulle. Sen funderade vi lite på transportkostnader men kom fram till att de inte blev så stora eftersom jag cyklade och handlade ingredienserna och Markus cyklade med bullarna till kyrkan. Vi lärde oss väldigt mycket igår faktiskt: - om man ändå ska baka kan man lika gärna baka mycket på en gång. - det är inte så konstigt att det är dyrt att fika på caféer. - pizzabullar är gott! :)

Det var ganska kul känsla att baka just pizzabullar. Jag tror att jag vet hur det gick till när de kom till världen. Någon stod i sitt kök och tänkte baka bullar. Degen kavlades ut, men plötsligt tänkte Någon "äh, jag gör pizza istället" och började smeta på ketchup och skinka och ost mm. Sen kom en tanke igen. "Nej, jag gör bullar ändå" och började rulla ihop degen... Voila! En pizzabulle!
Just det. En kul grej till med baket. Vi hade ingen brödpensel att pensla på ägg med. Vi funderade ett tag på både tandborste och diskborste men till slut blev det händerna. Väldigt slibbigt, men också väldigt kul! :)

Jag skrev om kändispoäng igår. För att göra en lång historia lite kortare så var jag på återträff i Jönköping med min bibelklass. Hur kul som helst. Det var förra lördagen, för en vecka sen och söndagen efter träffade jag Daniel med bror i Stockholm för att åka norrut på kvällen. När vi väntade på arlanda express kom Britt Ekland och trampade förbi och såg jätteförvirrad ut. Hon frågade några om något men de verkade inte veta så hon gick vidare... bara någon meter från oss! Väl framme på arlanda gick vi igenom säkerhetskontrollen och vem kommer ut samtidigt som oss om inte Johan Rheborg! Han var jättegråhårig och såg glad ut! Hur många kändispoäng får man om man ser två kändisar på 40 minuter?

Nu ska jag minsann äta lite. Det var ett tag sen jag åt frukost...

Kommentarer
Postat av: Linda

Va duktiga ni är med pizzabullarna. Antar att de blev goda? Ta gärna receptet på dem om du ids skriva ner det åt mej :) Burken ser jättefin ut...det va läckert med skarven, men egentligen...det va fint både och! Men okej, om jag ska välja en så MED skarv. Lycka till med löken, å grattis till två kändispoäng! =) Bra jobbat måste jag säjja, utan allt för stor ansträngning från eran sida. Får se när jag bräcker det...*ler*
Yngve å Marita har varit här idag å haft mys, det va kul! Stor KRAM till bästa svägran!

2008-01-26 @ 22:38:45
URL: http://lindaaronsson.blogg.se
Postat av: Linda

Jag menar alltså att jag gärna tar receptet, jag förstår att du redan har det.. ;)

2008-01-26 @ 22:39:25
URL: http://lindaaronsson.blogg.se
Postat av: Jonas

Oj så gott med pizzabullar, länge sen man åt sånna! Men jag förstår inte hur ingredienserna kostart 10:-/bulle. Det innebär ju att ni handlade för 900 riksdaler innan ni började baka?!
Daniel nämnde att du sett Brittan, men inte att du sett farbror Barbro, coolt! =) Jag såg Staffan Ling en lunch här i Umeå innan Jul, och på Arlanda, väg till Hong Kong, såg jag Björn von Sydow.

2008-01-27 @ 09:29:21
URL: http://www.kurry.se
Postat av: Elin & Tipp

Så fin konservburken blev! Jag tycker nog att du ska ha skarven fram. :)
Vi får höras sen om vilken buss vi ska ta i morgon, tänka sig att det är dags för praktik nu!
Kram

2008-01-27 @ 10:23:11
URL: http://www.elinochtipp.5min.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0