Glutenfri kladdkaka.

Tänkte dela med mig av ett väldigt smaskigt recept på kladdkaka.

Smörj en rund form. Smält 100 g margarin.
Rör samman 2 ägg och 2½ dl socker.
Sikta i 1½ dl glutenfri mix, 4 msk kakao och 1 tsk vaniljsocker.
Tillsätt till sist det smälta margarinet.
Häll smeten i fromen. Grädda 30-40 min i 150 grader.

Gräddningstiden kan variera beroende på ugn och önskad kladdighet. Efter lite experiment har jag kommit fram till att det blir mycket gott om man river i skal från en halv apelsin och eventuellt pressar i lite av saften från apelsinen. Om man bara tar skalet kan man skära upp apelsinen och servera till. Ett tips jag fick från Erica var att trycka ned några hallon i smeten när man hällt upp den i formen. Testade detta i helgen och kan verkligen rekommendera det! Bra variation om man nu av någon outgrundlig anledning skulle bli less på vanlig kladdkaka. :)

Nu ska jag bege mig till Ira för lite tjejkväll. Det blir pizzabak och sen blir det lite hallonkladdkaka på det. Måste passa på med en myskväll eftersom hon snart lämnar Luleå som nybakad sjukgymnast!

Det närmsta jag kom ett hallon.
Håll men om att det är lite likt!



Kommentarer
Postat av: mamsen

Hoppas kvällen va´ trevlig. Du får hälsa "lycka till" till Ira nästa gång ni träffas. Kram från mej till dej.

2009-01-14 @ 22:21:56
Postat av: Linda

Självklart har jag hans stora, biffiga och vältränade kropp som förebild! Den har etsat sej fast på min näthinna och kommer aldrig försvinna! Jag ska försöka dela med mej av lite entusiasm så den räcker ända upp till Luleå! puss å kram!

2009-01-20 @ 11:54:40
URL: http://lindaaronsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0