Knäckebröd!

Jag låter så huslig när jag bloggar. Syr kuddar, odlar tomater, bakar bullar, kokar marmelad.... Men jag ligger i soffan framför tv:n också. Att fastna framför datorn är ju också lätt hänt. Hittills idag har jag faktiskt varit riktigt huslig. Skulle tro att gammelmormor hade varit stolt över mina färdigheter. :) På morgonen stärkte jag några virkade dukar som mamma hittade i ett skåp. Testade att stärka i måndags också, men det blev inte så bra så idag testade jag en ny variant. Vi får väl se hur det blir. Hade tänkt att de kunde hänga i fönstret som små snöflingor! Dessutom gjorde jag några små som skulle kunna bli granpynt... ja, om det nu blir nån gran.. men då finns det ju pynt i alla fall! :)

Sedan gjorde jag knäcke-deg och när den jäste tog jag en promenad i det ljuvliga grådassiga regnvädret för att plocka in löv och höstiga grejer till kvinnofrukosten på lördag. Ska fxa dukningen där med två duktiga tjejer! När jag kom tillbaka satte jag igång med bakningen. Tänka sig! Ett nytt recept och det blev bra på en gång! :) Hurra! Kolla vad fint! Nu ska jag fika. Egenbakat knäcke och ett glas mjölk. :) Mums!


Jag har fått lite surt för att jag inte skrev ut receptet här på bloggen.. och det är klart att jag borde ha förstått att det skulle bli så. Så nu tar jag mig i kragen och uppdaterar med receptet som kommer från Elisabeth Ekstrand Hemmingssons bok "Bjud glutenfritt - förrätter, huvudrätter, desserter och bröd". Jag vet inte hur det är med upphovsrätt och att skriva ut recept på nätet som någon annan gjort, men nu har jag ju angett källan och babblat lite extra om det.. Hoppas jag inte är olaglig nu! :)


Havreknäcke med lingon

 

50 g jäst
3 dl vatten
1 ½ dl koncentrerad lingondryck (typ Jokk) (man kan ta vanligt vatten istället)
½ dl olja
1 msk Fiberhusk
1 msk hel fänkål
1 tsk hjorthornssalt
1 tsk salt
4 dl havregryn
ca 6 dl (300g) grov glutenfri mjölmix
4-4½ dl (240-270g) fin glutenfri mjölmix

 

- Smula jäst och lös upp den i kallt vatten, lingondryck och olja. Tillsätt fiberhusk, stött fänkål, hjorthornssalt, salt och havregryn. Låt svälla 10 min.
- Blanda ned det grova mjölet och arbeta degen kraftigt. Tillsätt resten av mjölet i små portioner, tills degen får en slät och fin konsistens. Täck över och låt jäsa ca 1 timme.
- Ta upp degen på mjölad bakbänk och dela i 4 bitar, dela sen varje del i 8-10 bitar. Kavla varje bit till en rund, tunn kaka med kruskavel. Nagga och placera 4 kakor på samma bakpl.papper.
- värm den första plåten i ugnen tills den blir het. Ta ut och flytta över bakpl.pappret med de utkavlade kakorna.
- Grädda mitt i ugnen i 250 grader 6-8 min. Vänd kakorna efter ca 4 min. Fortsätt grädda på heta plåtar.
- Eftertorka gärna i avslagen ugn med luckan på glänt. Låt sedan svalna på galler.

 

Ja, det var typ receptet. Jag har inte skrivit att man kan grädda i varmluftsugn, men det kan man... tydligen. Jag tog nästan inget fint mjöl för degen var redan så hård när jag blandat i allt grovt mjöl. För att vara en GF deg gick det hur lätt som helst att jobba med den. skönt! Och jag hade ingen lingondryck, men det blev gott ändå! Tja.. något mer? Det fanns önskemål om att omvandla till glutenhaltigt bröd.. Skulle föreslå att man väger mjölet och blandar lite grovt och ljust mjöl. Fiberhusken kan uteslutas eftersom den egentligen bara har som funktion att göra den GF:a degen mer lätthanterlig. Annars kan man nog söka på knäckebröd i "vår kokbok", "rutiga kokboken", "stora kokboken" eller vad det nu finns för tjocka husmorskokböcker som innehåller ALLT... Lycka till!


Kommentarer
Postat av: Camilla

Men du förstår väl att du inte kan blogga om goda hemgjorda knäckebröd utan att lägga ut receptet va?! Å jag tror inte det bara låter som du är huslig, jag tror även du ÄR det! Kram

2009-11-18 @ 14:48:15
URL: http://sylvatica.blogg.se/
Postat av: mamsen

Va´stolt över din kreativitet och lusten att prova på att göra olika saker och lycka till med dukningen. Knäckisarna ser jättegoda ut.

2009-11-18 @ 21:31:11
Postat av: Jonas

Du är duktigt du, men lite tantvarning är det allt på stärkandet! =) kram

2009-11-20 @ 00:25:49
URL: http://www.kurry.se
Postat av: Linda

Jag måste hålla med, både om receptet å om att de ser sjuuuukt goda ut. Kan du omvandla receptet till gluten också vore det toppen! :) Sen håller jag med Jonas, stärkandet är lite tantvarning, men det blir säkert jättefint när de väl hänger där i fönstret...å jag blir säkert jätteavis å undrar varför jag själv inte stärkt ;)



Kram på dej!

2009-11-20 @ 19:55:06
URL: http://lindaaronsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0