Vårt dagliga bröd

Har bakat bröd idag, för mig både ätbart och inte. Till mig själv blev det jumbokorvbröd och rätt fina hamburgerbröd. Daniel fick ett par limpflätor som blev riktigt fina. Pappa var förbi och fick sig en smakbit medan jag fick husköparråd och pantbrevsförklaringar i gengäld. :)
Nu ska jag göra ett snabbt städryck så vi får lite fräschare inför helgen.

Vill du också baka? Smält då 50g margarin och värm med 5 dl mjölk till fingervarm temperatur. Slå vätskan över 50 g jäst, 1½ tsk salt och 1 msk flytande honung. Blanda så jästen löser sig. Rör sedan i 13-15 dl vetemjöl. Låt jäsa i bunken 30 min. Ta upp degen och fläta ihop två limpor. Jäs på plåt 40 minuter, pensla på uppvispat ägg och strö på vallmofrö eller sesamfrö. Grädda sedan på 225 grader i ca 30 minuter. Klart!

Kommentarer
Postat av: Linda

Honung lät intressant. Tror jag ska testa det där brödet inom snar framtid. Undra om man kan ha nått annat än bara vetemjöl i...Snyggt vare också. Tror inte jag lyckas fläta sådär fina, ska man göra tre strängar till varje limpa eller? På söndag får du visa mej =) kram!

2010-05-28 @ 19:38:56
URL: http://www.kurry.se
Postat av: Linda

Jo, kom på en sak till jag skulle skriva. Har ni kikat på nått intressant hus eller äre ba råd i största allmänhet som ni får? :)

2010-05-28 @ 19:39:38
URL: http://www.kurry.se
Postat av: Elin & Tipp

Ska ni köpa hus? :)

Kramar

2010-05-31 @ 20:15:02
URL: http://elinochtipp.5min.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0